Mange bedrifter får ikke spalteplassen og oppmerksomheten de fortjener fordi de ikke makter å levere på flere viktige faktorer. Dette er punktene de fleste av dem feiler på.
1. Nyhetsverdien mangler
En gjennganger blant svært mange bedrifter og organisasjoner er at man ikke evner å finne eller presentere nyheter som interesserer mediene. Feiler man her, vil man neppe lykkes med å få den oppmerksomheten man fortjener. De aller fleste selskaper, nærmest uansett bransjen og størrelse, vil alltid ha noe å vise til som mediene finner verdt å slippe igjennom “nåløyet” og publisere. Og det er kommunikasjonsavsvarliges eller ledelsens ansvar å finne budskap med nyhetsverdi.
Nyhetsverdien i budskapet, altså sakens relevans og evne til å engasjere målgruppene, må være tydelig dersom målet er å sloss om plassen i mediene. Hva som er nyhetsverdi vil variere avhengig av avsender, målgruppeog ikke minst mediene man ønsker å nå fram til.
2. Kanalvalget er feil
En
3. Dårlig timing
4. Manglende illustrasjoner
5. Innsalget er feil
6. Lav kvalitet på lister
Se webinaret “Slik lykkes du med proaktiv mediehåndtering” med en gang (et opptak). Her vil du lære deg de beste metodene for å få oppslag i media, og samtidig få vite mer om hvorfor mediedekning er så verdifullt for å oppnå gode resultater og vekst.