Hvorfor «drop-in» timen er det siste innen kommunikasjonstjenester

Frisørkjeden Cutters har gjort «drop-in» timen til et smart, kostnadsbesparende og effektivt alternativ når håret skal trimmes. I kjølvannet av COVID-19 kan konseptet fort smitte over på kommunikasjonsbransjen.

PR- og kommunikasjonsbyråer har i mange tiår vært nettverksavhengige foretak med høy blådress-faktor, kostbare lokaler og tidkrevende møtevirksomhet. Denne modellen har lenge vært moden for endring – en endring COVID-19 nå har satt god fart på: Digitale møter på Zoom eller Teams fjerner geografiske begrensninger, og i praksis kan man nå bestille kommunikasjonstjenester fra hvor man vil.

En internasjonalisering av tjenester gjør at du f.eks. kan kjøpe rimelige grafiske tjenester, utvikle app’er, trykke bøker eller brosjyrer, ta del i kursprogram eller bestille andre konsulenttjenester av høy kvalitet fra den andre siden av kloden. I dag finnes det flere plattformer som formidler ulike typer tjenester globalt, der man nær sagt kan finne sin perfekte samarbeidspartner i hvilken verdensdel som helst. I denne settingen sier det seg selv at fysisk avstand stadig får en mindre betydning.

Hva vil endre seg?

En digital verden skaper stadig nye muligheter som snur opp og ned på måten du kjøper kommunikasjonstjenester på. I endringsprosessen som kommunikasjonsbransjen nå gjennomgår, vil kostbare sentrumsnære kontorer og mørke dresser bli stadig mindre viktig – og neppe noe kundene er villige til å betale for. Nå er det høy kompetanse som gjelder – og hvor kosteffektivt man kan levere den.

Bransjeaktører som ønsker å overleve i tiden som kommer må kunne tilpasse seg en ny forretningsmodell, samt effektivisere i takt med den digitale utviklingen. Spesielt de tunge byråene med mange ansatte og høye faste utgifter vil merke endringene i tiden som kommer.

Kan «drop-in» timen være noe for deg?

Hva vil digitaliseringen av bransjen bety for deg som kommunikasjonskunde?

Digital møtevirksomhet og digitale kommunikasjonsløsninger åpner nå muligheten for å kjøpe kommunikasjonstjenester mer etter frisørkjeden Cutters sin oppskrift: Med mer bruk av raske «drop-in» timer. Ordet klinger kanskje ikke av personlig service, men dette vil definitivt passe bra for den selvdrevne kommunikasjonsansvarlige som i første omgang bare ønsker en faglig sparringpartner, en “mentor”, en kreativ idéutvikler eller en kvalitetsansvarlig.

Dette handler først og fremst om umiddelbar og god konsultasjon hver gang man står fast, en uformell linje som gir deg den faglige assistansen du trenger på få tastetrykk. Dette er ofte alt som skal til for å løfte bedriftskommunikasjonen til et nytt og høyere nivå samtidig som man reduserer kostnadene kraftig. 

Disse endringene kan du vente å se i kommunikasjonsbransjen fremover:

1. Samarbeid er i hovedsak basert på digital møtevirksomhet

2. Kontorets beliggenhet har mindre betydning

3. Flere små, internasjonale leverandører får innpass i Norge 

4. Lavere kostnader og større konkurranse betyr rimeligere tjenester

5. Mindre fokus på lokaler og presentasjon – større fokus på kompetanse

Nå gjenstår det så se hvor raskt kommunikasjonsbransjen 2.0 får fotfeste – og hvem som rekker å tilpasse seg i tide.

Vil du vite mer om «drop-in» konseptet innen kommunikasjonsløsninger? Ta kontakt med oss i dag (svar på denne mailen, book et digitalt møte her eller ring). Du kan også lese mer på fgfmedia.no

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *