Det er mye verdifull oppmerksomhet å få igjennom god omtale i media. Disse fem rådene hjelper deg på veien.
- Gjør et godt forarbeid
Om du vil ha saken din i media, må du tilby innhold redaksjonene faktisk interesserer seg for. Kort fortalt betyr dette at du trenger saker med nyhetsverdi, tema og poeng som passer inn i den redaksjonelle plattformen til avisene, magasinene eller fagbladene du ønsker omtale i.
Skal du lande gode oppslag i media må du sørge for alltid å kunne tilby spennende og relevante budskap til mediene. For å sikre deg disse bør du jevnlig arrangere en workshop eller et kreativt møte der du sammen med andre ser på selskapets eller organisasjonens planer, aktiviteter og drift.
Når man samler de mest relevante medarbeiderne eller eksterne bidragsytere til en «idédugnad» som dette kan man få mange gode saker opp i dagen. Med dette som utgangspunkt kan du utvikle gode budskap og dermed lykkes bedre med å nå frem i de mest relevante redaksjonene. Stikkordet her er kvalitet framfor kvantitet.
2. Skriv en grunnleggende tekst
Uansett om du planlegger bred utsending i form av en pressemelding, eller et innsalg basert på et godt tips, vil du lykkes aller best dersom du har budskapet skrevet ned i en lettfattelig tekst. Ikke bare får du tenkt igjennom saken og hvordan denne vil nå din målgruppe – du vil også ha et manuskript å forholde deg til ved et telefoninnsalg. God kjennskap til alle sidene av saken er også bra dersom du ender i en intervjusituasjon, og her vil en tekst være til god hjelp.
3. Kartlegg redaksjonene
Selv om du sitter på en god nyhetssak, er du ikke garantert å lykkes med å få den publisert. Blant annet er det viktig å ikke selge saken sin til «feil» media eller journalist: Altså til en mottaker som ikke er interessert i tematikken eller vinklingen.
Derfor er det alltid lurt å kartlegge dine viktigste medier og journalister: Hva skriver de om, og hvilke tema er viktig for dem akkurat nå? Hvilke journalister har kunnskap om temaet du forsøker å formidle? Når du har god oversikt har du større mulighet for å lykkes.
4. Velg riktig: Innsalg eller pressemelding?
Hver gang du vil «pitche» inn en god sak til media, må du bestemme deg for hvordan dette skal gjøres. Lønner det seg å sende den ut bredt som en pressemelding – eller vil du tilby den eksklusivt til en viktig redaksjon? Du kan lykkes godt med begge alternativene, men enkelte ganger kan du også bomme og ødelegge dine muligheter.
En god huskeregel er følgende: Dersom du har et godt nyhetspoeng og du kan forklare dette med én setning, kan pressemelding være den beste løsningen. Dersom saken din krever litt mer forklaring, eller du har valgt deg ut en avis eller ett fagblad som er viktigere for deg enn noen andre, kan eksklusivt innsalg være det beste alternativet.
5. Vær strukturert
En god plan er det som regel lurt å ha, noe som også gjelder når du vil kontakte media og redaksjoner. En kommunikasjonsplan er smart å ha i bakhånd for å kunne strukturere og effektivisere ditt arbeid mot media – en plan som skal inneholde gode saker du kan jobbe med å utvikle og spre.
Planlegger du godt får du alltid de beste resultatene. Finn dine beste budskap og ideer til saker, kartlegg mediene som dine målgrupper følger, registrer hvilke typer saker du lykkes best med, og lag en oversikt over hvilke journalister og redaksjoner som bruker dine innspill og pressemeldinger. Å jobbe strukturert med mediehåndteringen vil gi deg gode resultater og stor verdi over tid.
Er du interessert i å lære mer om kommunikasjon og mediehåndtering? Eller er du på jakt etter noen som kan bidra i din kommunikasjonsprosess? Ta kontakt med oss i dag!
Du kan også lese mer på fgfmedia.no